Tuesday, October 26, 2010

A journey Begin here...

Oh yes.. hari ni aku nak cerita sikit lah pasal pengalaman mengandung ni kan. Dulu masa tahu jer pregnantkan Iman, uish.. awal-awal tu memang teruk yang amat. tidur jer lah keje nyer kan. makan pun tak lalu sebab asal makan jer, muntah balik. sampai perit lah tekak. Mana-mana ibu mengandung yang tak ada morning sickness tu bertuah lah. Aku dulu awal-awal pregnant memang menyedihkan lah, dengan encik Suami balik ke negara dia untuk tempoh selama 3 bulan ko. Ish Ish sedih yang amat.. puasa pun berdua dengan adik aku. Pagi-pagi bangun sahur aku makan sensorang dengan linangan air mata sebab sedih. Adik aku memang Tak pernah bangun sahur lah kan. kalau boleh di kira rasanya separuh jer aku larat berpuasa. Sebabnya asal tengah hari 2 3 kali muntah.. pernah lah tahan gak nak puasa, dah siap berbuka dah makan mee goreng sepinggan bangun jer dari kerusi terus keluar balik tak sempat nak tahan dah.. ish ish ish ..


boleh nampak kaki baby tuh kat perut mak dia.. bukan perut aku yer


Masa 6month pregnant tu, aku dimasukkan ke hospital Serdang sebab bleeding. Bleeding nya kejap jer lah tapi sbb takut pegi lah jugak kan. So kena admitted for 3 days. Scan, doktor cakap Low Placenta - stage 1. oohhh.. lepas 3 hari tu ok lah dah tak ada dah sumer2 tu

Sampai lah dah dekat 3rd Trimester tu baru aku ok. Tapi selera makan ya ampun.. hehehe dah jadik mak buyung + mak dugung pun ya. Dengan kaki membengkak lagi. pakai jer sandal asal bukak akan nampak kesan lah kan. uish uish.. 2 bulan sebelum tu pun mak aku dah datang tunggu.. al maklumlah cucu sulong kan. hahaha beranaknya idok lagi. 2 minggu nk due date pun aku still aktif lagi menjelajah sungei wang + low yat dengan encik suami tercinta. Doktor check pun hairan gak lah sebab kepala baby tak masuk pun lagi kat tempat dia. Aku nyer EDD 7.3.08 tapi x der tanda2. Mak aku cakap anak sulung boleh jadi 2 minggu awal or 2 minggu lewat lah kan. 8.3.09 tuh kan Pilihanraya kan. mak aku dah balik kampung lah. lepas maghrib tu aku rasa kenapa baby tak bergerak jer. So aku drive lah sendiri di temani adik2 ke Hospital serdang. Nak nunggu en suami balik rasanya baik x payah lah. Doktor check katanya normal jer. tapi tetap kena admit sebab nak tunggu pakar. Esok nya pagi doktor check katanya ikut mesin scan 4kg. tapi ikut tangan dia sentuh maybe around 3.6kg jer lah kot. 

dah pagi tak makan paper. Suamiku cakap kalau boleh biar bersalin normal. uish. doktor masuk cakap nk buat operation lah kan sebab aku punya BP dah mencanak2 naik. ish  ish takutnya. di suruh aku berpuasa. dari pagi x makan haper. Aku sendiri sign surat kebenaran sebab suamiku keluar antar adik dia kan. pukul 8 baru lah disorong ke bilik bedah. doktor bius separuh badan. Tapi memalng rasa lalok lah. kejap jer x sampai 15 minit dah dengar baby nangis. tapi dia tak tunjuk pun. yang aku dengar doktor2 tu sibuk berdiskusi pasal pilihanraya. haish.. hehehe.. itulah yang keluar Iman Irdina Tenenkouda seberat 3.67kg. 
 ginilah gomannyer kalau cesarean yer

 ni dah lepas.. dah siap jahit bagai dah.. oppss bukan perut aku jugak.. gambar dari Google 

ni lah gamaknya kalau bersalin normal kan.. uishh

 
Harap-harap untuk pregnant kali ni aku akan tabah. ni tak ada lagi lah rasanya loya-loya bagai kan.. hehehe,,,,

No comments:

Post a Comment