Monday, July 4, 2011

Al-Fatihah

Pagi tadi gi ambik bibik.. sampai jer rumah dalam kul 11, bibik cakap tadi anak dia Hassan yang baru balik ke indonesia telefon bagitahu cucunya (anak hasan) masuk ke hospital. Rasa dari minggu lepas lagi hasan bagitahu baby tu x sihat. tapi x dibawa ke hospital sebab jauh. Baby hasan lahir 5 hari sebelum Irsyad lahir. kira belum cukup 40 hari lagi lah kan..

Selang 3 4 jam lepas tu, bibik terima panggilan dari Hasan lagi. 2 minit lepas tu bibik keluar dari bilik menangis..

bibik : "dik, cucu saya sudah habis"
aku : "apa yang habisnya bik?" *soalan cam bodoh jer aku rasa.. rasa cm nk lempang diri sendiri time nih sbb tanya soklan gini..
bibik : "cucu saya sudah meninggal dunia."

terus aku senyap kejap.. pastu bibik dh ok baru lah aku ucap takziah sumer pastu ajak bibik borak2 bagi dia x sedih.. ptg tu hassan telefon ckp jenazah bayi nya dh selamat dikebumikan.

moga isteri Hasan tabah di sana. masih dlm pantang. Moga Roh bayinya tenang di sana. Kamu sudah pun menjadi ahli syurga sayang.. walau x pernah tengok mukaa bayinya, tapi perasaan sebagai seorang ibu membuatkan aku rasa sedih yg amat. Cuba meletakkan aku di tempat si ibu. anak yg dikandung selama 9 bulan, di lahirkan kedunia dgn susah payah, sempat menyusukan dan memeluk bayi selama 35 hari. belum sempat mendengar tangisan bayi, belum sempat melihat bayinya merangkak, sudah di jemput Ilahi. Namun itu semua Takdir dan ketentuan yang maha Esa. Dia lebih menyayangi hambanya. Al-fatihah untuk bayi hasan...

No comments:

Post a Comment